Jan Patočka a péče o duši
Publikováno 27.01.2011 v 08:49 v kategorii Filosofie, přečteno: 687x
Ve své práci chci zdůraznit existenciální potřebu péče o duši, jak ji rozvedl Jan Patočka. Postupně budu práci rozšiřovat.
Filosofové jako Jan Patočka zpravidla pracují s pojmy a jejich vzájemnými vztahy. Jejich pracovním nástrojem je slovo - logos. Pracují tedy logikou, logicky. Filosofie přesto není s logikou totožná, respektive není totožná s oborem logiky, jak mu dnes běžně rozumíme. To proto, že materiálem a zároveň nástrojem i výrazovým prostředkem díla filosofů je logos jako řeč, případně vespolná řeč1. Pojem "logu- řeči" dodnes živým, určujícím způsobem pojednal Hérakleitos z Efesu2. Svou představou logu-řeči jako ohně-ducha, který se rozhořívá podle míry, zřejmě navazoval na Anaximandra z Mílétu - na jeho pojetí arché jakožto apeiron3.
V Hérakleitově pojetí se řeč, logos, jeví jako „mocnost“, která existenci a práci filosofa předchází, aktuálně ji umožňuje, a v čase - směrem do minulosti, budoucnosti i z hlediska hodnoty, totiž míry svého podílu na bytí – přesahuje. Protože čas ve smyslu našich dnešních znalostí je zároveň prostorem, logos-řeč filosofa a jeho promlouvání a i jeho dalšími způsoby uskutečňované filosofování přesahuje také v prostoru.
Logos jako nástroj jeho práce činí tedy filosofa jednak současníkem ostatních filosofů v čase, jednak z hlediska politického prostoru spoluobčanem ostatních filosofů, jejichž dílo se objevilo a zachovalo v onom hérakleitovském "společném světě všech bdících"4 tím, že bylo publikováno a tradováno. Tedy představeno ve světle veřejného prostoru - tím se myslí nejen knižně, ale už například tím, že bylo prosloveno v dialogu s jinou osobou a zachovalo se v jejích vzpomínkách a posléze paměti obce nebo i nevědomé(archetypální) kolektivní paměti. Běžně se pracuje s tím, že knižně nezachovaná díla filosofů se zachovala prostřednictvím takových vzpomínek, zlomků, citací v dílech kolegů a následníků či odpůrců.
Jeho pracovní nástroj, logos-řeč, tedy nenechává filosofa ani jeho dílo o samotě. Mimo spojení s jinými filosofy v čase vyměřeném jeho osobní historii (jakkoli toto srozumívající spojení může aktuálně u vyjímečných, nadčasových talentů váznout) je filosof a jeho dílo skrze svou řeč-logos stále v dobré společnosti: se svými kolegy minulými i budoucími5. Logos jej situuje vždy do dialogu. Vymaňuje filosofa z osamění také z hlediska jeho „jen lidských“ možností. Pokud totiž uvažujeme z před-filosofického, přirozeného hlediska, je řeč, logos už z hlediska své fyzické podstaty podmíněna dechem, dýcháním. Tedy tím, pro co máme obtížně definovatelné označení „dech života“, duch, pneuma, posléze Duch, případně Boží dech, Duch svatý, první hybatel6. Filosof pěstující přátelství - filia s logem, filosof který s nasazením své osobní historie "řeční", jakoby se sám stával dechem, pneumatem jako podstatou svého logos- řeči, se dotýkal božského. Je jeho nástrojem? Není tomu už tak, že by o něm platilo úsloví salonů "má ducha", ale naopak duch-dech, řeč-logos má filosofa?
Pokračování příště.
1Zde připomeňme, že například dle C.G. Junga jak o tom in:Starý A., Potíže s hlubinnou psychologií, Praha 1993, adjektivum vespolný nechává myslet na adjektivum kolektivní přiřazované nevědomé, nadčasové, nesmrtelné části lidské duše, její paměti, jež vystupováním, aktualizováním svých obsahů-archetypů tak, že jsou mocnostmi ovládajícími jako dominanty určité epochy či období individuálního i obecního života, prakticky ovlivňuje dějiny, tato kolektivní psyché je tedy tak jako logos - řeč, mocností, jež působí-es wirkt, a tedy je skutečností-die Wirklichkeit.
2In: Slovník antické kultury, Svoboda 1974 (dále SAK): žák Thaletův, díloPeri fýsis, nejstarší filosof, tvůrce zeměpisu, nakreslil mapu, „pralátkou “ je nekonečné a neomezené, nesmrtelné a bez zániku, jež objímá a řídí svět, vylučuje se z něj teplo a chladno, proto pohyb-vývoj. Vliv: Kant,Laplace- teorie vzniku světa,dle Vernanta viz úvod (s. 51) u Anaximandrato apeiron, prvotní skutečnost , jež má důstojnostarché vykonávající vládu , nekonečná, nesmrtelná, božská, vše objímající a všemu vládnoucí, se lišíod všech živlů , je zdrojem, z něhož se všechny látky rovnoměrně napájejí a Aristoteles vysvětluje proč: kdyby nekonečnost náležela jen některému z prvků, ostatní by jím byly zničeny-musí proto proti sobě stát „v rovnosti moci”, tzn.: řád není hierarchický, spočívá v udržování rovnováhy mezi sobě rovnými silami. Dodávám, že tato Vernantova charakteristika funkceapeiron jakoarchéodkazuje ke stavebně-výtvarné představě klenby - srovnejme k tomu též funkci klenby,firmamenta, v biblické knize Genesis - klenba nad vodami, z moře vydělená pevnina, umožňuje život vůbec - ale také duhy , jež mimo to, že jsou symbolem smlouvy a naděje, jsou fakticky i vizualizací struktury - spektra světla, ohně.
3Hérakleitos, in:Řeč o povaze bytí, překlad a komentář Zdeněk Kratochvíl a Štepán Kosík, Herrmann a synové, 1993, Hérakleitos, in: Slovník antické kultury, Svoboda 1974, s. 249.
4srov. k tomu pojem cultura animi in :Arendtová Hannah, Krize kultury,(Čtyři cvičení v politickém myšlení), přel. Martin Palouš, Mladá fronta, l994, s.152.
5srov např. nakolik popis působení dechu Ducha pravdy, Ducha Božího, u sv. Bernarda z Clairvaux, totiž: „Vede nás od jasnosti k jasnosti...hned nás uchvátí svým světlem,a hned světlo zmírní..“ , z Kázání o Písni písní 17,8, v překladu Terezie Brichtové, OP, in: Růženec se svatým Bernardem, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, l996, s.39.Odpovídá popisu života logu jako ohně u Hérakleita z Efesu - oheň se rozhořívá podle míry. Hérakleitos také předznamenává názor, že k autorskéčinnosti, činnosti strážců obce, k níž jsou vybaveni ohnivou srdnatostí thymos, náležípovinnost být na hranici, strežit a vymezovat ji ve vztahu k bohům, mít duši riskující zanoření v Logu ačichající k Hádu. Dále srov. zlomek: "K duši patří logos, který roste sám sebou."a komentář: „Logos, řeč, smysl, množí sebe sama. Ne tím, že vágnířeč nebere konce, ani pouze tím, že se vždy mužeme ptát: “A co dál?" Co z toho plyne? Ta množivá hlubina řeči." Jednotlivé komentované zlomky in :Hérakleitos, Řeč o povaze bytí, překlad a komentář Zdeněk Kratochvíl a Štepán Kosík, Herrmann a synové, 1993
6 In: PATOČKA, Jan. Sókratés. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991,
Komentáře
Celkem 1 komentář
Michaela 29.06.2011 v 09:03 Pěkné